Brev til lyset

I 2017 var det 110 år siden lyrikeren Rolf Jacobsen ble født. Lise Fjeldstad, Kåre Nordstoga og Geir Løvold hyldet han med konserter — hans dikt og nykomponert musikk for tuba og orgel.

Om programmet:

Diktutvalget viser et tverrsnitt av hans diktning og blir fremført av Lise Fjeldstad. Musikken ble komponert av Geir Løvold for solotuba og orgel. Premiéren var 12. mars 2017 under Nordisk Poesifestival på Hamar.

Dette er en produksjon i spenningsfeltet mellom ord og musikk. Dikt og tekster står fint alene. Det samme gjør musikken. Men kan musikken beskrive diktene? Og kan teksten fremheve og berike musikken? Rører ord ved følelser på samme måte som melodien? Kan ord og musikk kommunisere med hverandre? Hvilke fellesnevnere har ordene og musikken? Kanskje det er i pausene, i overgangene det sterkeste kunstneriske uttrykket fins? Ord går over i musikk og tilbake, musikk går over i ord og tilbake, men i de fineste øyeblikkene er det stillheten som taler. Det er det denne produksjonen handler om.

Konserten består av musikk som er nykomponert Geir Løvold. Stemningsfull og vakker musikk der assosiasjonene får vandre. Musikken har elementer fra mange genre der elementer fra folkemusikk og samtidsmusikk er mest fremtredende. Musikken kan betegnes som sangbar, melodiøs og gjenkjennende med nye og spennende klanger. Instrumentkombinasjonen solotuba og orgel er spesiell og spennende.

Produksjonen blir en viktig samtidskulturell dokumentasjon.

Lise Fjeldstad har i snart fem tiår vært en av våre mest folkekjære skuespillere, både på landets teaterscener og i utallige filmer og fjernsynsproduksjoner.

Fra 1Lise975 har hun vært ansatt ved Nationaltheatret og debuterte der som Blanche Dubois i En sporvogn til begjær. Siden den gang har hun medvirket i mer enn 50 oppsetninger både som skuespiller og regissør. Ved andre teatre har hun gjort tittelrollen i Hedda Gabler, Irene i Når vi døde vaagner, Agnes i Brand, Solveig og Mor Aase i Peer Gynt, Ragnhild i Medmennesket, Gunhild i Den fjerde nattevakt, og Charlotte i Høstsonaten.

Lise Fjeldstad har som instruktør satt opp foresillinger ved Nationaltheatret, Teater Ibsen, Den Nationale Scene, Riksteatret, Det Norske Teatret, Rogaland Teater og Radioteatret. I 1993 ble hun utnevnt til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden, og hun har i tillegg mottatt Heddaprisen (2006), Amanda-prisen (1991), Per Aabels ærespris (1992), Oslo Bys Kulturpris (2008) — for å nevne noen.

Lise er lidenskapelig opptatt av litteratur, og har engasjert seg for poesien spesielt gjennom medvirkning til en rekke bokutgivelser.

kåreKåre Nordstoga debuterte i 1978 i Oslo Domkirke der han ble assisterende organist i 1984. Han underviste en tid ved Norges Musikkhøgskole før han i 1994 ble domorganist på heltid. Hans interesse for Johann Sebastian Bach avstedkom en serie på 30 lørdagskonserter i 1990-92 og i Bach-jubileet år 2000.

Nordstoga har gitt ut flere CD-er. Han har bl.a. lagd to innspillinger med fransk orgelmusikk av Franck og Widor på Cavaillé-Coll-orgelet i St. Etiennekatedralen i Caen, og han har spilt inn Bachs triosonater på kororgelet i Oslo Domkirke. Siste plateutgivelse er orgelverker av Franz Liszt på hovedorgelet i Oslo Domkirke. Kåre Nordstoga reiser også mye som solist. De siste årene har han blant annet spilt i Notre Dame i Paris, ved den internasjonale orgelfestivalen i Århus, og han var gjestesolist ved innvielsen av et nytt katedralorgel i Lausanne. Kåre Nordstoga samarbeider jevnlig med eliten av norske musikere som f.eks. Ole Edvard Antonsen, Arve Tellefsen og Knut Buen.

Geir Løvold har en lang karriere som utøvende musiker og komponist. Han spilte i NRK og Kringkastingsorkesteret i nesten 20Foto: Hans Olav Granheim år, og har i tillegg vært en flittig benyttet frilansmusiker i radio, TV, platestudioer og ved teatrene i Oslo.

Under OL på Lillehammer komponerte Geir musikk og omgjorde den gedigne tømmer- og teglsteinskulpturen ”Stream Nest” av den japanske kunstneren Takamasa Kuniyasu til en lydskulptur. Kunstverket ble senere flyttet til Hardanger, hvor den ble besøkt av titusener av turister i tolv år. (Se egen side).

Geir har reist i inn- og utland som tubasolist, han har holdt tallrike kirkekonserter for tuba og orgel med Kåre Nordstoga, Iver Kleive og Kjetil Bjerkestrand, der mye av musikken er egenkomponert. Han har også ved flere anledninger komponert og spilt egen musikk med bl.a. Bugge Wesseltoft til lysbildeserien ”Mere fjell” av Johan Brun.

Foto: Hans Olav Granheim

Geir hadde også et mangeårig og rikt samarbeid med ”Geirr Lystrup & Godtfolk”. De reiste i full fart over hele Norden med Geir Otnæs på trekkspill og Hege Rimestad på fele i mer enn ti år.

Sammen med skuespiller Bjørn Floberg og pianist Svenn Erik Kristoffersen turnerte Geir Løvold med det publikums- og kritikerroste Rolf Jacobsen-programmet ”…en dag skal komme som en rose”, der Geir komponerte musikken. Det ble mer enn hundre konserter på to år.

I programmet ”La luna asoma” med folkesangeren Halvor Håkanesog pianist Per Christian Revholt tonesatte Geir dikt av Tor Jonsson og Federico Garcia Lorca. Sangene foreligger på CD.

 

Rolf Jacobsen (1907 – 1994):

Rolf JacobsenRolf Jacobsen debuterte i 1933 med samlingen ”Jord og jern”, og ble raskt en representant for en ny generasjon og en ny type diktere. Hans dikt er modernistiske med motiver hentet fra byen og maskinenes verden. Jacobsen viser en begeistring for det moderne samfunnets mangfoldighet som står i kontrast til andre mer nostalgiske diktere. Han skriver om tegn og signaler mellom mennesker i byen og om fly, jernbaner og gravemaskiner. Språket er klart og fullt av visuell skaperkraft. I andre land, der industrialisering og urbanisering hadde kommet lenger enn i Norge, hadde en slik lyrikk allerede eksistert lenge. Jacobsens poetiske visjoner er derfor beslektet med utenlandske poeter som Walt Whitman i USA, Emile Verhaeren i Belgia og Johs. V. Jensen i Danmark

Hans andre samling, ”Vrimmel”, kom ut i 1935. Deretter hadde han et 16-års opphold før neste bok ”Fjerntog” (1951). Den ble etterfulgt av ”Sommeren i gresset” (1956), ”Brev til lyset” (1960, som han fikk Kritikerprisen for) og ”Stillheten efterpå” (1965). Fra slutten av 50-tallet antar Jacobsens dikt et mer forbeholdent og komplekst syn på storbylivet, teknikk og konsumentsamfunnet.

Med samlingene ”Headlines” (1969), ”Pass for dørene – dørene lukkes” i 1972 og ”Pusteøvelse” i 1975 befester Jacobsen sin sentrale stilling i norsk lyrikk ytterligere.

I 1977 ble hans produksjon samlet i ”Samlede dikt”. Den er senere blitt utgitt i forskjellige utgaver og ble i 1990 utvidet og gitt ut som ”Alle mine dikt”. Den ensomme veranda og andre dikt kom ut i 1977 og i 1985 gav han ut samlingen ”Natt-åpent”.

”En liten kvast med tusenfryd og fire rare løk” kom ut posthumt i 1996 og består av en samling ukjente dikt og prosatekster fra perioden 1925-93. Jacobsens poesi er gjendiktet til mange språk.

 

Brev til lyset

av Rolf Jacobsen (1907-1994)

Morgenens papir er veldig foldet ut
på jorden, det er en ny dag
og en traktor som alt er fremme med sin
klumpete neve
og skriver et brev til lyset, hver bokstav
brummer den høyt for seg selv, for det har
meget å si
at alt kommer med, både tordnen og biene,
maurveien som har strukket ut sin lille
silkefot i gresset, vår fred
og den uro vi har med alt, skal den ha med.
 
Store fuktige linjer og en langsom hånd
som ryster svært men nu er alt sagt,
siden er full og alt legges åpent frem
som et brev til ingen, plogenes brev
til lyset som den kan lese som vil.
 
 
En anbefaling

Takk Geir Løvold!

Jeg har behov for å sende deg en dyp takk for den flott opplevelsen du ga meg og de mange andre tilhørerne med ”Brev til lyset” i Hamar domkirke 12. mars. For meg var dette høydepunktet under Nordiske poesifestival/Rolf Jacobsen-dagene 2017.

Jeg fikk rett og slett hakeslipp – jeg har aldri opplevd at min fars dikt er framført/formidlet så fabelaktig som Lise Fjeldstad gjorde. Jeg har hørt dusinvis av ulike opplesere/skuespillere/formidlere. Ingen har gjort det så suverent som Lise Fjeldstad presterte. Hun fikk fram diktenes budskap på en måte jeg aldri før har opplevd.

I tillegg til hennes sjeleomrystende framføring var jeg også veldig begeistret for diktvalgene. Og da kommer jeg inn på det som bidro til å gjøre denne kvelden i Hamar domkirke til en enda større opplevelser – musikken som fulgte diktene.
I utgangspunktet er tuba noe en kanskje ikke forbinder med dikt, og framføring av dikt. Men da har en ikke hørt Geir Løvolds komposisjoner og framføring! Og sammen med organist Kåre Nordstoga ble det en helhet som gjorde kvelden til en virkelig stor opplevelse. Den sterke og langvarige applausen fortalte at det var en følelse som ble delt av mange.

Jeg håper denne forestillingen kan gjentas mange steder, det fortjener diktene, og det fortjener Lise Fjeldstad, Kåre Nordstoga og ikke minst du.

 

Vennlig hilsen


Trond Tendø Jacobsen